Když vláda jeden den tančí

Tančit museli všichni. I Blatný tančil. A kdo netančil, ten se musel alespoň smát. Někteří se smáli vskutku šíleně. Jiní i samým smíchem brečeli.

První článek mého pološíleného zápisníku nemůže začít ničím jiným, než čerstvučkou kauzou influencerky Anny Šulcové a druhého influencera, jehož jméno si nikdo nepamatuje, ale připomíná slovo gulag.

Společně s Úřadem vlády se jim o víkendu povedlo zabavit marketéry, novináře a influencery vytvořením dalšího tragikomického příběhu, na který sice všichni do týdne zapomenou, ale rozhodně je správné se jím zabývat.

Tihle lidičkové totiž udělali sérii videí, na jejichž propagaci původně měli dostat půl milionu korun z kapes daňových poplatníků. Z hlediska odborného je to málo peněz, na údajnou „nejsledovanější a nejdůležitější kampaň roku 2021“ by klidně mohli dostat mnohonásobně víc, zarážející je ale způsob a celý background, který celou věc nebývale dokořeňuje.

Začalo to výkopem oficiálního účtu @strakovky na TikToku. Šulcová se svým kamarádem chodí v rychlém sestřihu po úřadu vlády, ukazují na vyvedený lustr nebo dokonce okno, odkud se běžně kouká sám pan premiér. Supr.

Lidi toto video příliš nechápou, ale na tuto videosamohoňku má navázat další série krátkých shotů, které si dávají za úkol vyvracet dezinformace. A to je ta kampaň. Chvályhodná snaha, ale nad provedením se člověku chce kroutit hlavou.

Kromě toho, že dva nádeníci přímo v making of videu na youtube porušili sami několik opatření, aby se pak ukázalo, že smlouvy na 500 tisíc bez daně stát uzavřel s agenturou vzniklou v listopadu (kdy začali o spolupráci jednat), a jejímž vlastníkem je právě onen parťák Aničky, který spolu s ní pózuje na videu.

A co dál?

O obskurní kampani se začalo psát v mainstreamových médiích. Celé to působilo hrozně divně a vlastně ani trochu ne pozitivně, o čemž svědčil i počet dislajků na videu Anny. Míjelo se to s účinkem.

I proto vznikl shitstorm, který následně vyplynul ve smazání videa z youtubu (a následný reupload, s již skrytým dislajk barem – náhodička, hehe) a vyjádření, že se půlmilionová podpora nakonec ruší, protože svět je hrozně nefér a síla nenávistníků byla příliš velká. Dvěma slovy – nezvládli to.

Ale měli by. Být osobou veřejného zájmu, což influenceři dávno jsou, je závazek. Influencer je ovlivňovač. Lidé se rádi chovají jako on. I proto musí nést odpovědnost nad tím, co na své sítě přidá. Není dobrý nápad tam před dětmi propagovat třeba elektronické cigarety, nezdravé jídlo nebo si dávat igelitový sáček na hlavu.

Hodně influencerů žije ve svém vlastním PR světě – ve své bublině sebedokonalosti, kam nikdo jiný nesmí. Bez konfrontace jim prochází spousta věcí. Čeští novináři jsou zatím na začátku a zabývají jen těmi nejviditelnějšími případy, ale případů morálního selhání je mnohem více.

V rámci tohoto závazku musí být člověk připraven nedělat bullshity, protože se bullshit okamžitě obrátí proti němu. Taky by měl být ready na případné negativní reakce.

Emoce jsou přeci součástí každého dobrého marketingu a přitáhnou nejen ty pozitivní, ale vždycky i nějaké negativní. Jenže pokud to má být chvályhodná činnost, očekávají se pozitivní emoce. Toho se v tomto případě nepodařilo dostát a kampaň se tím pádem moc nepodařila. Kdo se zabýval tím, co ve vidích řeší? A proč se tím nikdo nezabýval?

Aby to zakryli, začali kolem sebe kopat, svádět to na hejtry a dezinformátory, kteří jim přejí smrt. Ano, přát smrt je hnus, to nikdo nezpochybňuje. Ale zobecňovat tyto negativní reakce na pár hnusných trolů, je jen zástěrka, která má shodit ostatní pointy.

Zrovna v jejich bublině se totiž celá debata vedla na mimořádně konstruktivní úrovni, což se však v žádném případě nedá říct o elitářské Clubhouse roomce národního hrdiny Petra Antitoxického Vždyfrajera Ludwiga, který se rozhodl s dotčenými osobnostmi udělat živý rozhovor.

Zúčastnil se ho rekordní počet lidí – přes 3500 posluchačů v žádné české místnosti nikdy nebylo. Jenže dopadlo to jako vždycky, Ludwig ho vedl subtilně a jednostranně (zřejmě protože v tom má sám svůj zájem a s marketéry kolem Babiše je kámoš), nahonil followery a od vládních influencerů jsme se dozvěděli, že přeci chtěli udělat dobro a nechápou takové odezvě a že všechno udělali správně. Protože přeci Jakub (ano, tak se jmenuje ten druhý) přeci studuje marketing na univerzitě v Anglii [emoji bílého srdíčka].

Nabízí se dvě možné varianty. Buď lžou a nebo – a to si myslím spíš – jsou prostě naivní a byli marketingovým týmem hnutí ANO prachsprostě zneužiti. Velikost dvou eg jim nedovolí dohlédnout dál než na hranu vlastní geniality a dobrosrdečnosti. Nepřipustí si, že by to mělo být jinak. Vždyť Anička je samá youtube influenc award a Jakub… to je přeci marketingový odborník. Takoví lidi to přeci nemyslí špatně.

V jejich vnímaní světa je jakákoli snaha o kritiku vnímaná jako útok a hejtování.

Navíc se ukázalo, že sám Jakub celkem dost hejtoval Babiše a to ještě v nedávné minulosti, tedy ne před třemi lety (údajně protože „byl mladý a změnil názor“), jak se sám vymlouval na Clubhousu. Tweety pak smazal, ale pozdě.

TikTok účet Strakovky mezitím přesáhl hranici 15 tisíc sledujících. Byť je to účet vlády a ta nová ho podědí, teď před volbami zůstane Babišovu týmu, který si s ním může dělat před nadcházejícími volbami co chce a oni mu ho fantasticky rozjeli.

Všechny výzkumy totiž ukazují, že ANO i přes svůj neodiskutovalný zásah na sociálních sítích neumí moc dobře cílit na mladé. Mladí totiž správně tuší, že hnutí je velice smradlavé. Jenže i PR tým si toho je moc dobře vědom. A proto pracuje na tom, aby se to alespoň trochu změnilo.

Nabízí se otázka, jestli za to něco dva influenceři nedostali bokem, což je klidně možné a budiž jim to přáno.

Mám z toho ale pocit, že si sami nedokázali uvědomit, jak dalekosáhlé následky to může mít na jejich kariéru. V marketingových kruzích se hovoří o tom, že jim nějací partneři vypověděli smlouvu (to může být jenom drb, beru s rezervou), jenže věrné fanoušky a čest, že se nezaprodali estébákovi a člověku v obrovském střetu zájmů, který se rozhodně nebude bát jejich klidně dobře míněnou pomoc okamžitě zneužít, mají jenom jedny.

Pokud by to totiž všechno bylo tak skvěle legit, asi by nemuseli dělat vyjádření o tom, jak co mysleli. Dopadlo to jako vždycky.

Ale můžeme to brát i z pozitivní stránky – TikTok vlády existuje! Což je vždycky dost dobrá příležitost k tomu, aby se k tanečkům Blatného přidala třeba Schillerová.

Publikováno
V rubrikách omg

Omg

Publikováno
V rubrikách omg